DigiGym-hanke digittää: Digi pintaan täytyy saada!

Kahden henkilön tatuoidut kädet näppäimistöillä

Mikä sinun digikuntosi on? Kuntoa on testattu ja koeteltu viime aikoina covid-19:n myötä. Moni on kokenut osallistuneensa pikajuoksukisaan. Kisassa yhteisöt ovat ottaneet digiloikkia, joihin on osallistunut lähes jokainen – niin Valo-Valmennusyhdistys kuin Humak. Valo-Valmennuksessa havaittiin digimaailmaan loikattaessa, että joidenkin haavoittuvassa asemassa olevien työpajatoiminnan asiakkaiden tavoittamiseen ja heidän mielenkiintonsa ylläpitämiseen digitaalisissa toimintaympäristöissä liittyi haasteita. Osaamisen rima asettui liian korkealle, vaadittava digikunnon ajoitus ei osunut kaikilla kohdalleen. Se normaali yhdessä tekemisen riemu oli kadoksissa! Yhteisöllisyys on se juttu, josta työpajatoiminta – kuten myös Humak – tunnetaan. Niinpä puhallettiin yhdessä pölyt näytöiltä ja lähdettiin kohti DigiGymiä! Mistä saadaan se ihana treenifiilis ja miksi treenata digitaitoja?

Digitystä yhteisöllisesti

Euroopan sosiaalirahaston rahoittaman DigiGymin aikana (1.10.2021–31.8.2023) selvitetään Valo-Valmennusyhdistyksen Jyväskylän toimipisteen asiakkaiden kanssa heidän digitaitojaan sekä halukkuuttaan ja kykyään työskennellä digitaalisissa oppimisympäristöissä. Samalla selvitetään asiakkaiden käsityksiä digitaalisten tilojen viihtyisyydestä sekä osallisuuden ja yhteisöllisyyden mahdollistumisesta niissä. Vastaavasti selvitetään henkilöstön digitaalisiin taitoihin liittyviä osaamistarpeita ja digitaalisiin toimintaympäristöihin kohdistuvia odotuksia.

Aluksi kartoitetaan niin pajalaisten kuin ohjaajien nykyinen digikunto. Selvityksen perusteella tehdään treeniohjelma ja toteutetaan workshop-koulutuksia, joilla edistetään digikuntoa eli nostetaan osaamista. Tarvittaessa annetaan yksilöohjausta.

peliohjain hämärävalaistuksessa

Yhteisöllinen digitaalinen ohjausympäristö

Yhteistreeneillä ja sopivilla harjoituksilla, joiden tuloksia esittelemme valitsemillamme digiareenoilla, tulemme taatusti ravistelemaan asenteita, pidämme yhdessä hauskaa ja nostamme digikuntoa. Yhteiskehittämällä ja -kokeilemalla luomme DigiGymissä digitoimintaa tukevaa ja yhteisöllistä toimintamallia. Seuraavien vuosien treenaaminen tukee yksilöiden ja pajayhteisön mahdollisuuksia toimia ja osallistua yhä digitalisoituvassa maailmassa.

Kaikki on mahdollista, niin kauan kuin sähköä riittää. Kaikki ei tapahdu ensimmäisellä kerralla tai noin vain, mutta DigiGymillä kokeillaan uudestaan – tehdään toistoja. Humak osallistuu mallin levittämiseen järjestö- ja nuorisotyön toimijoille, ja toki treenattaessa kehittyvät samalla humakilaistenkin digilihakset.

Teksti: Marjo Kolehmainen ja Saku Piispanen

Digigym, Humak, Valo-valmennus ja ESR.

Last modified: 31.3.2022