Nuorten virtalähde – korona-ajan digitaalisen tapahtumatuotannon koulutus nuorille eli tuttavallisemmin Digivirtaa!-hanke käynnistyi huhtikuun puolivälissä. Hankkeen idean taustalla vaikutti korona-ajan sulkutila, jolloin tapahtumia ei järjestetty eikä nuorilla ollut mahdollisuuksia työllistyä tapahtuma-alalle tai edes päästä tutustumaan siihen. Hankkeen tavoitteena on pyrkiä parantamaan osallistujien työllistymismahdollisuuksia sekä edellytyksiä hakeutua alan koulutukseen lisäämällä heidän osaamistaan erityisesti tapahtumien digitaalisissa toimintaympäristöissä.
Digitaalisuus on koulutuksessa mukana kahdella kärjellä: työskentely digitaalisten työkalujen avulla verkossa ja digitaalisuuden mahdollisuudet tapahtumatuotannossa. Hankkeen toiminta-alueina ovat Uusimaa, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso.

Projektit rakentuvat pala palalta
Koulutuksen teemoiksi valikoituivat digitaalisuuden mahdollisuuksiin tutustuminen eri tuotannoissa, tapahtumatuotannon perusteet ja katsaus verkkotapahtumien tekniikkaan. Näiden teemojen alle mahtuu paljon asiaa aikataulutuksesta striimaustekniikkaan ja markkinoinnista esiintyjäsopimuksiin.
Koska aihepiiri on laaja ja koulutus kestää vain kolmisen kuukautta, oman tuotannon rakentaminen nousee koulutuksen keskiöön. Oman projektin kautta nousseiden kysymysten avulla nuoret opettelevat, miten tuotanto rakentuu lopulta toteutusvalmiiksi. Projektia rakennetaan koulutuksen aikana pala palalta asiantuntijaluentojen ja valmennuksen avulla.

Kiusaamisen estämistä, elokuvafestivaali ja hyväntekeväisyyttä
Omien tuotantojen ideointi aloitettiin heti koulutuksen käynnistyttyä. Osallistujat saivat itse päättää projektiensa aiheen ja sisällön. Osa tuotannoista lähti heti käyntiin päämäärätietoisesti, osa taas haki aihetta ja tuotantotapaa pidempään. Tähän mennessä kolme tuotantoa on jo onnistuneesti takanapäin: kiusaamisen vastainen tapahtuma YouTube-videona (Täystyrmäys kiusaamiselle), lyhytelokuvafestivaali verkkosivustolla ja ejoulupuu-hyväntekeväisyystapahtuma YouTube Livessä.
Tuotannoissa oli mukana erilaisia yhteistyötahoja, joita opiskelijat olivat rohkeasti kysyneet mukaan tapahtumiinsa. Tuotantojen rakentamista käytiin yhteisesti läpi koulutuksen aikana, jolloin kaikki oppivat myös toistensa tapahtumien tuotantoprosessista. Oli mielenkiintoista seurata hyvin erilaisten tapahtumien rakentumista ja oppimisen prosessia koulutuksen aikana. Se hetki, kun kaikki säätäminen huipentuu onnistuneeseen tapahtumaan, palkitsee niin tuotantotiimin kuin valmentajatkin.
Teksti: Paula Kostia

